Fotómanipuláció

Szemek

A fotómanipuláció egy nagyon érdekes alága, a fényképezésnek. Leginkább az utóbbi években nyert nagyobb teret, és vannak művészek, akik az egész munkásságukat ennek szentelik.

De mégis csak, mit nevezünk fotónak?

Tehetnénk fel magunknak a kérdést. A válasz pedig mindig változó. A sajtófotósoknak nagyon komoly elveik vannak azzal szemben, mennyit lehet hozzányúlni egy képhez, úgy hogy az még etikus legyen (szinte semennyit). De, hogy az aktuálisabb kérdések közül is említsek, egyet ott van a portré retusálás, és a divat magazinok fotói, amik már egy egészen másik végletet képviselnek.  Én arcképeknél többnyire azt az elvet követem, hogy a fotó az adott személy egy időszakát képviseli. Valamit, amire ha visszatekint majd évek múlva, akkor egy szép emlék lesz az életének azon szakaszáról, amelyikben a kép készült. Így retusálásnál kisebb bőrhibák eltüntetése, fényelés stb még abszolút elfogadható.  Viszont olyan dolgokhoz, hozzányúlni, amik egy fél év múlva is ugyanúgy ott lesznek az már nem feltétlen javallott.

Képszerkesztés
Utómunka

Más szemszögből

A fotómanipuláció ehhez képest egy egész más irányból közelíti meg a kérdést.  Ilyenkor a digitális utómunka is egy ugyanolyan eszköz a fényképész kezében, mint maga a kamera és nincsenek különösebb etikai határai annak, hogy mennyi utómunkát engedhet meg magának az alkotó.

Hogyan készült

Nem is olyan rég történt, hogy ültem otthon és egyszer csak megjelent a fejemben egy kép egy fiúról, aki magányosan ül egy szobában és papír madarak röpködnek körülötte. Ha tippelnem kéne az ihlet a szárnyas fejvadász című film egyik karakterétől jött, de őszintén erre nem mernék megesküdni. Minden esetre megvalósíthatónak tűnt, úgyhogy rövidesen munkának is láttam.

Photoshop
Fotómanipuláció

Ami a képet illeti először csináltam egy fotót, jómagamról, ahogy egy fehér háttér előtt ülök, kinyújtott kézzel. Amire itt nagyon figyelnem kellett az a testhelyzet. Sosem néz ki jól, hogy ha valamelyik könyökünk, térdünk pont a kamera felé mutat, úgyhogy ezzel külön vigyáztam. Hasonlóan rossz hatást kelt a kézfej hátulsó része, szóval ezt pedig próbáltam élével mutatni a kamera irányába. Fotózás terén persze a „mindig” mint kifejezés nem teljesen helytálló, mert mindenre vannak ellenpéldák. De az esetek többségében ezeket a tanácsokat nem árt megfogadni. E mellett még a tartásomra próbáltam figyelni, ami igy összhatásként olyan érzést eredményezett, mint ha éppen plankolnék. De legalább fotón egész jól bevált.

Photoshop
Birdman

A következő lépés az volt, hogy elkezdtem kapkodva papírmadár hajtogatós videók után nézni, az internet legmélyén, mivel szép lassan lement a nap. Rövidesen meg is találtam amit kerestem és nekiálltam saját madár formátumú reklámújság flottám kiépítésének. A végleges raj, közel tíz madarat számlált amikre persze nem volt mind szükség, de azért biztosra mentem. Ezeket ez után befotóztam egyesével. Próbálkoztam varró cérnáról lelógatva is, de végül úgy döntöttem az a legegyszerűbb, hogy ha kézben tartom őket, mert így nem billegtek össze vissza. Néha bizony a lusta megoldások a legjobbak.

Montázs
Hogyan készült

Ezt követte az utolsó lépés, ami a háttér befotózása volt. Erre végül több esélyes helyszín megfontolása után a fürdőszobánkban kerítettem sort. Ez ekkor még jó ötletnek tűnt de amúgy irtó szöszölős lett.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük